۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸
کد خبر: ۵۹۷۸۹۳

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۹ بهمن ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس صبح امروز با حضور رییس جمهوری، وزیر نفت و جمعی از مسؤولان افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۲۹ بهمن ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

طرح احداث پتروپالایشگاه‌ها در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است
 
علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در میزگرد «ضرورت و الگوی توسعه پتروپالایشگاه‌ها در کشور» که در پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی برگزار شد با اشاره به اینکه باید شرایط را برای سرمایه‌گذاران جذاب کنیم تا بتوانند در بهترین شرایط و با بازپرداخت سریع سرمایه خود را در امور مولد بکار گیرند، گفت: طرحی که اخیرا در کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون برنامه و بودجه به عنوان کمیسیون فرعی مطرح شد یکی از طرح‌های زودبازده است که مردم می‌توانند در کوتاه‌ترین مدت به اصل پول و سود آن دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: براساس این طرح در سال اول از طریق تنفسی که برای خوراک در نظر گرفته می‌شود مردم می‌توانند اصل پول خود را بردارند.

وی با اشاره به اینکه درمورد این طرح سوالات مختلفی از سوی مراکز تصمیم‌گذار و حتی وزارت نفت مطرح شد ادامه داد: خوشبختانه این طرح در کمیسیون انرژی و کمیسیون برنامه و بودجه مصوب شده و هم اکنون در نوبت بررسی در صحن علنی مجلس است.

وی خاطرنشان کرد: این طرح یکی از طرح‌هایی است که می‌تواند جهش در صنعت پالایش کشور ایجاد کند و نیازی به دادن پروانه‌های جدید و مجوز‌های جدید برای انجام این کار نیست به طوری که پالایشگاه‌هایی که در گذشته در دستور کار قرار داشتند، اما توفیقاتی بدست نیاوردند مانند هشت پالایشگاه سیراف و یا پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه می‌توانند تغییر وضعیت داده و این طرح شامل آن‌ها نیز می‌شود.

بختیار با اشاره به اینکه برخی معتقدند این طرح اشکالاتی دارد که مهمترین آن ایجاد رانت است گفت: ما نیز معتقدیم که این طرح بسیار جذاب است، اما اعتقادی به وجود رانت در این طرح نداریم، زیرا می‌دانیم که این طرح برای افراد خاص در نظر گرفته نشده است بلکه مردم هستند که باید در این طرح سرمایه‌گذاری کنند به همین دلیل باید به گونه‌ای طرح را می‌نوشتیم که حتما جذاب باشد و مردم بتوانند بخشی از سرمایه خود را در این طرح‌ها وارد کنند و زود به اصل پول و سرمایه خود برسند.

وی گفت: انتظار ما این است که با ایجاد این طرح‌ها یک جهش بزرگ در صنعت پالایش و پخش کشور ایجاد شود و بخش اعظمی از سرمایه سرگردان که معضل امروز اقتصاد کشور است به سمت این طرح‌ها حرکت خواهد کرد.
_______________________

قیمت طلا، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت انواع سکه و طلا نسبت به روز قبل افزایش یافته است؛ برهمین اساس در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۴ میلیون و ۴۰۳ هزار تومان و طرح قدیم ۴ میلیون و ۲۱۵ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۳۴۵ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۴۶۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۷۸۰ هزار تومان فروخته می‌شود.

هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۹۹ هزار و ۴۰۰ تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۲۲.۶ دلار معامله می‌شود.

گفتنی است، صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

برهمین اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک ها، ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان است.
_______________________

وزارت صنعت مسؤول توزیع گوشت تنظیم بازاری شد

علی اکبر مهرفرد امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان شیلات در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در حوزه گوشت قرمز مدل جدیدی ابلاغ می‌شود، اظهارداشت: دررابطه با کالا‌های مختلف شرایط متفاوتی داریم منتهی می‌توانم بگویم که در حوزه تامین کالا که عمده مسولیتش برعهده ما است سرجمع در سال ۹۷ تامین کالا بهتر از سال ۹۶ بوده است.

وی اضافه کرد: به طور مثال در بحث گوشت قرمز تا امروز که یک ماه به پایان سال مانده است حدود ۱۵ هزارتن بیش از کل نیاز سال ۹۶ گوشت وارد کشور شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید داخلی نیز تفاوتی نداشته است، افزود:به دلیل اختلافات زیادی که در نرخ ارز بوجود آمده مقداری با قاچاق دام از مرز‌ها مواجه هستیم که قیمت‌ها را برهم زده است.

مهرفرد با اشاره به اینکه آمار اکتشافات قاچاق مشخص نیست، گفت:، اما آمار کشفیات وجود دارد که باید آن را از نیروی انتظامی بگیرید.

معاون وزیر جهاد با اشاره به مدل جدید توزیع گوشت وارداتی افزود: در مدل جدید توزیع گوشت قرمز ما مسئولیت تامین را برعهده گرفتیم و مسولیت توزیع برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است و در توزیع جدید هم قرار شده که این گوشت بین گروه‌های هدف تقسیم شود یعنی مشخصا بین گروه‌های هدف تقسیم شود.

مهرفرد ادامه داد: گروه‌های هدف ما از شبکه‌های تعاونی شروع شده و به تمامی گروه‌های هدفی که استحقاق دریافت این کالا را دارند و براساس شاخص‌هایی که وزارت صنعت تعیین می‌کند، تعلق میگیرد.

مهرفرد گفت: این توزیع فقط شامل تحت پوششان کمیته امداد و بهزیستی نیست بلکه همه شبکه تعاونی‌های کارگری، فرهنگیان، نظامی و کارمندی را نیز شامل می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این در کنار این قرار شد به صورت آزاد با ارز نیما گوشت وارد و خارج از شبکه تنظیم بازار در اختیار بازار قرار بگیرد.

مهرفرد ادامه داد: آنچه با ارز نیما وارد می‌شود عرضه را زیاد می‌کند، در کنار گوشت داخلی قرار می‌گیرد و بازار را متعادل می‌کند. در واقع ما دو عرضه انجام می‌دهیم گوشتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و در یک شبکه مشخص بین گروه‌های هدف توزیع می‌شود و گوشت نیمایی که قرار است در اختیار بازار قرار بگیرد و با گوشت داخلی رقابت کند و قیمت‌ها را کاهش بدهد.

وی گفت: تنظیم بازار یک کلمه کلی نیست بخش‌های مختلفی دارد و یک بسته است که چهار آیتم دارد یکی از آن‌ها بحث تامین کالا است که خود این مهم دو بخش دارد از محل تولید داخلی و واردات است.

مهرفرد افزود:در بخش توزیع کالا نیز وقتی بازار متعادل است هیچ رانتی وجود ندارد اختلاف قیمتی نیست، بنابراین خود به خود نظام بازار یعنی عرضه و تقاضا به درستی عمل می‌کند، اما وقتی که در شرایط وجود ارز دو نرخی به طور طبیعی این امکان وجود دارد که مثلا کالایی که وارد کشور می‌شود با ارز ۴۲۰۰ تومانی صادر و یا جلوی صادرات گرفته شود و قاچاق صورت بگیرد که شرایط خاصی را ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: به همین دلیل توزیع و نظارت موضوعیت پیدا می‌کند امروز در واقع مسولیت توزیع کالا‌های اساسی برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، مسئولیت تامین کالا‌های اساسی برعهده وزارت جهاد کشاورزی و مسئولیت قانونی نظارت برعهده سازمان حمایت و سازمان تعزیرات حکومتی است که ما نیز تا حد امکان در بخش نظارت کمک می‌کنیم.
_______________________

رشد ۵۵۰ پله‌ای شاخص بورس

شاخص بورس امروز (دوشنبه) با رشد ۵۵۰ پله‌ای نسبت به دیروز، در جایگاه ۱۵۶ هزار و ۷۰۵ واحدی قرار گرفت.

در معاملات امروز یک میلیارد و ۳۴۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش سه هزار و ۶۷۶ میلیارد ریال در ۱۰۶ هزار نوبت دادوستد شد. بررسی شاخص‌های اصلی بازار سرمایه نشان می‌دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت‌های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می‌گذارد، ۱۵۹ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت‌های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می‌شود، ۱۷۷ واحد افزایش یافت.
شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۱۲۴ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور یک هزار و ۱۱۴ واحد افزایش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت‌ها در بورس را نشان می‌دهد.
 
شاخص بازار اول مربوط به شرکت‌های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور ۷۱۹ واحد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس نیز ۳۷۸ واحد کاهش یافت.
 
بر اساس معاملات امروز، نماد‌های فملی (ملی صنایع مس)، وبملت (بانک ملت)، وتجارت (بانک تجارت)، وبصادر (بانک صادرات) و رمپنا (مپنا) بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل ومعادن (توسعه معادن و فلزات) و پارس (پتروشیمی پارس) بیشترین تاثیر منفی را داشتند.

ادامه صدرنشینی گروه بانک
 
گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۳۲۲ میلیون سهم به ارزش ۵۰۹ میلیارد ریال دادوستد شد. گروه شیمیایی به ارزش ۲۴۴ میلیارد ریال و فلزات اساسی به ارزش ۲۰۲ میلیارد ریال، به ترتیب جایگاه‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.
 
گروه خودرو با دادوستدی به ارزش ۱۹۲ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت و گروه خرده فروشی نیز با معاملاتی به ارزش ۱۷۸ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود ساخت.

رشد فرابورس
 
معاملات امروز شاخص فرابورس (آیفکس) ۹ واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۹۴۷ واحدی قرار گرفت. امروز در این بازار ۷۱۳ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و ۵۹۱ میلیارد ریال دادوستد شد.
 
نماد‌های ذوب (ذوب آهن)، دماوند (تولید برق دماوند)، کگهر (سنگ آهن گهرزمین)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) بیشترین تاثیر مثبت و زاگرس (پتروشیمی زاگرس) و شراز (پتروشیمی شیراز) نیز بالاترین فشار منفی را وارد کردند.
_______________________

جهانگیری: بخش خصوصی میدان دار حل مشکلات کشور شود
 
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم بزرگداشت علاء الدین میر محمد صادقی با اشاره به شرایط ویژه اقتصادی اظهار کرد: کشور با چالش‌های متعددی روبروست و آثار این چالش‌ها اقتصادی است.

وی افزود: عملکرد اقتصادی کشور طوری نیست که با رضایت از آن یاد شود و اقتصاد کشور نیازمند اقدامات جدی‌تر در زمینه ساختار‌ها و عملکرد هاست.

جهانگیری بخش خصوصی را بخش پر توان فکری کشور اعلام کرد و گفت: بخش خصوصی قادر است برای برون رفت از وضع اقتصادی کشور راهکار‌های متعددی را ارائه دهد. میدان داری بخش خصوصی یکی از مهم‌ترین راهکار‌های حل مشکلات کشور است.

وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی واقعی نمی‌تواند نسبت به اخلاق بی تفاوت باشد گفت: ما اگر بتوانیم مسئولیت اجتماعی را به گونه‌ای عملیاتی کنیم که مردم در مشکلاتشان احساس تنهایی نکنند شاهد پیوند قوی‌تر اجتماعی خواهیم بود.

معاون اول رئیس جمهور به بیانیه دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: رهبری نیز با کسب و توزیع ثروت مخالفتی ندارند و به تشویق افراد در این زمینه تاکید دارند.

وی با اشاره به وجود ابهاماتی در خصوص سقف ثروت بیان کرد: برخی بر این باورند که با افزایش ثروت دیگر توانایی زندگی در این کشور را ندارند این در حالی است که به کشور خود عرق دارند.

جهانگیری به سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی اشاره کرد و گفت: این اصل برای از بین بردن ابهامات در خصوص سقف ثروت است.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: عده‌ای از افراد در کشور حسود هستند و به دنبال این هستند تا فردی را که ثروت زیادی دارد به زمین بزنند، اما ما باید پشتیبان بخش خصوصی قانونمند و سالم باشیم.

جهانگیری در پایان تصریح کرد: من با بخش خصوصی سر و سری ندارم، اما همیشه از این بخش دفاع می‌کنم، اتاق بازرگانی پشتوانه‌ای قوی برای بخش خصوصی است و می‌تواند به معرفی الگو‌های موفق بپردازد.
_______________________

افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور رئیس جمهوری
 
ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با ظرفیت دریافت روزانه ۳۶۰ هزار بشکه خوراک از میدان مشترک پارس‌جنوبی در قالب ۳ فاز ۱۲۰ هزار بشکه‌ای از سال ۱۳۸۵، با هدف حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس‌جنوبی، کاهش آلایندگی‌های محیط‌زیستی و کمک به خودکفایی کشور در تأمین فرآورده‌های راهبردی انرژی آغاز شد.

فاز سوم این پالایشگاه در روز‌های گذشته به بهره‌برداری رسید و با تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین و ۱۵ میلیون لیتر گازوئیل باکیفیت در این پالایشگاه، سقف تولید بنزین کشور به روزانه ۱۰۵ میلیون لیتر رسید و کشور در شرایط باثباتی به لحاظ تولید فرآورده‌های با کیفیت قرار گرفت و از واردات بنزین بی‌نیاز شد.

بر اساس این گزارش، حسن روحانی پیش از حضور در پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور در پالایشگاه پالایشگاه بندرعباس از پروژه بهبود کیفیت بنزین و نفت‌گاز پالایشگاه بندرعباس نیز بهره برداری کرد.

این پروژه باعث شده است کیفیت ۱۲ میلیون لیتر بنزین تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو ۵ و کیفیت روزانه ۱۵ میلیون لیتر نفت‌گاز تولیدی در این پالایشگاه به استاندارد یورو ۴ تبدیل شود.

در این مراسم، علیرضا صادق آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان این‌که پیشرفت فیزیکی پروژه ستاره خلیج فارس در سال ۱۳۹۱، ٥١درصد و هزینه کرد آن ٢.٥میلیارد یورو بوده است، افزود: میزان پیشرفت در سال ۱۳۹۲، ٦٤درصد، در سال ۱۳۹۳، ٧٦ درصد، در سال ۱۳۹۴، ٨٤ درصد، در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ به ترتیب ٩١و ٩٤درصد و در حال حاضر صد در صد است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اقدامی که در سال آخر انجام شد این بود که این پروژه بزرگ به چندین پروژه کوچک و هدفمند تقسیم شد و هدف را تولید و ایجاد درآمد و تکمیل فاز‌های باقی مانده تعیین کردیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به راه اندازی فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اظهار کرد: بعد از تثبیت فاز اول تأمین سرمایه فاز دوم مهم‌ترین چالش ما بود، با دستور رئیس جمهوری قرار شد تأمین سرمایه از طریق صندوق توسعه ملی صورت بگیرد، اما این فرایند با مشکلاتی مواجه شد.

صادق آبادی ادامه داد: برای تأمین سرمایه در کوتاه مدت شرکت نیکو از محل فروش نفتای ترش پروژه، منابعی را در اختیار پالایشگاه قرار داد.

تولید ۳۰ میلیون لیتر بنزین فاز دوم پالایشگاه در تابستان

وی در ادامه با اشاره به پیک مصرف بنزین در کشور در فصل تابستان، گفت: میانگین مصرف بنزین در تابستان ٩٧ میلیون لیتر بود که در این شرایط فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس ٣٠میلیون لیتر بنزین تولید کرد و تحویل داد.

کمک ستاره خلیج فارس به واحد‌های پتروشیمی

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی با بیان اینکه فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس باعث جهش قابل توجه تولید بنزین، نفت گاز و گاز مایع شد، افزود: پالایشگاه ستاره خلیج فارس خوراک واحد‌های پتروشیمی را تأمین و به عرضه ارز در کشور کمک کرد.

صادق آبادی اظهار امیدواری کرد: راه اندازی فاز چهارم ستاره خلیج فارس و افزایش ظرفیت از طریق بهبود تکنولوژی به افزایش ظرفیت تولید بنزین کمک کند.

در ادامه وزیر نفت هم بیان این‌که ظرفیت پذیرش خوراک در پالایشگاه‌های نفت ١.٧ میلیون بشکه بوده است، افزود: با به مدار آمدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس این ظرفیت به ٢.١ میلیون بشکه رسیده است. به عبارت دیگر ظرفیت پالایشی کشور ٢٠ درصد افزایش یافته است.

ظرفیت تولید بنزین دو برابر شد

بیژن زنگنه درباره ظرفیت تولید بنزین در کشور توضیح داد: ظرفیت تولید بنزین در سال ۱۳۹۱، ٥٢ میلیون لیتر بوده که با اضافه کردن اکتان افزا به ٥٨ میلیون لیتر می‌رسید. این میزان در سال جاری به ١٠٥میلیون لیتر رسیده است و تا پایان سال از ١٠٥میلیون لیتر نیز بیش‌تر خواهد شد. ظرفیت تولید بنزین طی پنج سال دو برابر شده است.

وزیر نفت با اشاره به تحریم‌های آمریکا، گفت: این بار برعکس گذشته که آمریکا برای واردات بنزین ایران مشکل ایجاد کرده بود، نتوانست ایران را با بنزین تهدید کند.

زنگنه از توانایی ایران برای صادرات بنزین خبر داد و افزود: عمداً صادر نمی‌کنیم، زیرا می‌خواهیم ذخایر خود را افزایش دهیم. از مهرماه سال جاری واردات بنزین قطع شده و در بودجه سال آینده هم ردیفی برای واردات بنزین نیست.

تولید روزانه ٧٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ٥

وی در ادامه با بیان این‌که در سال ۱۳۹۱، بنزین با کیفیت یورو در کشور تولید نمی‌شد، اظهار کرد: در حال حاضر در پالایشگاه‌های اراک و اصفهان، روزانه ٢٨ میلیون لیتر، در پالایشگاه بندرعباس روزانه١٢ میلیون لیتر و در پالایشگاه تبریز روزانه سه میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ٥ تولید می‌شود که با احتساب تولید پالایشگاه ستاره، روزانه ٧٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ و ٥ تولید می‌شود.

زنگنه هم‌چنین با بیان این‌که به دلیل تحریم آمریکا نمی‌توان از فاینانس اروپا و سایر کشور‌ها برخوردار شد، افزود: در این راستا طرح‌های زیست محیطی به دلیل فشار‌های آمریکا که مدعی حفاظت از محیط زیست است، متوقف شده است.

ظرفیت تولید گازوئیل یورو هفت برابر شد

وزیر نفت درباره تولید نفت گاز (گازوئیل) یورو گفت: میزان تولید نفت گاز یورو در سال ۱۳۹۱، شش میلیون لیتر بوده که این میزان در حال حاضر، ٤٤ میلیون لیتر است و تولید گازوئیل یورو هفت برابر شده است.

وی در ادامه با بیان این‌که پالایشگاه ستاره خلیج فارس بخشی از زنجیره پارس جنوبی است، توضیح داد: پارس جنوبی یک زنجیره پتروشیمی و یک زنجیره پالایشی نزدیک به ٤٠٠ هزار بشکه دارد که ستاره خلیج فارس بخشی از این زنجیره است.

وزیر نفت با بیان این‌که فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس آماده کلنگ‌زنی است، اظهار کرد: می‌توانستیم از رئیس جمهور بخواهیم کلنگ‌زنی کند، اما نخواستیم کار نمایشی کنیم. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات